Zapalenie   błony   naczyniowej   oka   jako   manifestacja pozastawowa   w   przebiegu   chorób   reumatoidalnych u   dwojga   rodzeństwa   –   opis   przypadków

Aleksandra   Janocha

Anna   Hitnarowicz

lek.   Agnieszka   Tronina

dr   hab.   n.   med.   Erita   Filipek

Nieinfekcyjne zapalenie błony naczyniowej oka jest chorobą o podłożu autoimmunologicznym. Może towarzyszyć układowym chorobom stawów jako pozastawowa manifestacja tych schorzeń. Dwunastoletnia dziewczynka została przyjęta na Oddział Okulistyki Dziecięcej w maju 2019 roku z powodu pogorszenia ostrości wzroku. Rozpoznano zapalenie błony naczyniowej obu oczu. Diagnostyka reumatologiczna w kierunku młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów wykazała obecność przeciwciał: przeciwjądrowych    w    mianie    1:640,    przeciwsiatkówkowych i przeciwko Toxoplasma gondi oraz brak antygenu HLA-B27. Ze względu na brak poprawy stan klinicznego wdrożono leczenie biologiczne. W przebiegu choroby doszło do powikłań ocznych: ograniczonego odwarstwienia siatkówki oka lewego wymagającego zaopatrzenia z wykorzystaniem laseroterapii, zaćmy wikłającej, a także jaskry wtórnej obu  oczu,  którą  leczono  operacyjnie.

Piętnastoletniego brata dziewczynki przyjęto na Oddział Okulistyki Dziecięcej w październiku 2020 roku również z powodu zapalenia błony naczyniowej oka prawego. Pacjent zgłaszał zaburzenia ostrości wzroku. Badania ujawniły obecność antygenu HLA-B27. Rozpoznano nieswoiste zapalenie stawów, włączono metotreksat, a pół roku później leczenie biologiczne adalimumabem. Powikłania w postaci jaskry oka prawego wymagały leczenia zabiegowego.

Powikłania przewlekłego stanu zapalnego błony naczyniowej prowadzą do uszkodzeń strukturalnych, które mogą być nieodwracalne. Interdyscyplinarna opieka specjalistów i odpowiednie leczenie dają możliwość  utrzymania  dobrej  jakości  widzenia.

Słowa kluczowe: Zapalenie błony naczyniowej, choroby reumatoidalne, dzieci